Rödtott!

Tänkte bli rödhårig =)


Flashback

-

Regn, grått, regn, mörker, regn...

Verkar aldrig ta slut. Då är det tur att man kan sitta inne, uppkurad med en filt i soffan, med en varm kopp te och läsa! För tillfället är det Identity Development, Ungdomar & Identitiet och Anknytningsteori. Läste nyss En komikers uppväxt av Gardell, och den framkallade lite mellanstadie-ångest. Var länge sedan jag reflekterade så mycket över mellanstadiet och högstadiet. Familjeförhållanden, intressen, kompisrelationer, skolans insatser, de populära, de mobbade. Hur genus har påverkat från dag ett. Är ju inte inom alla områden man läser, som man kan relatera så mycket till en själv. Men här kan vi ju alla det. Alla har gått i en mellanstadieklass, alla känner till hierarkier och hur barn kan vara. Sjukt intressant och bara tänka ett steg längre och se allt från nya perspektiv.

Men nu ska jag sluta dagdrömma och återgå till soffan!

Vad tror ni?

AAAAHH!
Det är så mycket jag vill göra! Hur ska man hinna allt i ett enda liv?! Särskilt när man vill göra allt nu.

Och när jag kommer på något, kommer jag på allt. Jag läser ju för tillfället exakt det jag vill göra, Psykologprogrammet i fem år. Jag vill läsa en termin utomlands, vilket jag börjar förstå är en omöjlighet. Jag vill jobba överallt, på en gång, förutom extrajobbet jag faktiskt besitter, vill jag jobba på ett kollo i sommar. Min kusin tipsade mig och det låter helt perfekt!! Jag bara måste ha det jobbet, samtidigt som jag vill jobba på Järntorgets narkotika mottagning, bara för att jag har en role-model där. Men det räcker inte, jag har kommit på att jag vill lära mig franska. Läste ju det i grundskolan, men då vår lärare dog (och vi aldrig fick en ny) kan jag bara säga "Je suis Anna, J'ai treize ans". Jag har därför gjort en försen anmälan till franska i vår. Jag hinner nog studera båda! =) Sedan, när jag läst klart grundkursen - vill jag åka till Paris! Kanske i sommar? Åh, hur ska jag hinna. Sen måste jag ju till New York, den lusten växer för varje dag, särskilt när jag just kollat på en nyss hemkommen väns bilder därifrån. Och resa jorden runt helst. Jag vill lära mig sy också. Höll på att köpa en illgrön begagnad symaskin härromdagen. Sen har jag ju bestämt mig att nästa års nyårslöfte är att lära mig spela gitarr. Inte att förglömma att jag just nu håller på med projekt "lära mig dansa bra". Jag avancerar i dansklasser, och vill nu fortsätta med den högsta nivån. Det är såå kul. Men bugg vore ju också kul att ta en kvällskurs i. Pardans över huvudtaget. Och självförsvar.



Jag tror allt kommer gå som en dans ;-)

Dålig uppdatering

Jo, det har varit lite sissodär med uppdatering på sistone. Men det är väl bara att bli bättre igen! Helgen som passerat skulle tillbringas ledig; jag skulle soooova, handla, rosta müsli, göta matlådor, hummus, städa, plugga lite och träna. Skulle även hinna med ett IKEA besök. Men så ringde jobbet... lyckades trots allt jobba (blev inte många timmar) och göra allt annat (förutom sova så mkt...). Helt okej helg ändå. Gillar dock skolan som den är nu, finns att göra, men är inte hjälstressad. Kan se på film en söndagkväll med gott samvete. Hoppas utbildningen är såhär i fem år!

Har ju lovat lägga upp biler på lägenheten efter lite förändringar, men har inte kommit till skott. Efter div påtryckningar ska jag nu göra det =) Här är vissa delar av den....


Och vårat minisovrum...


Möbleringen känns nu helt överkomlig, jämfört mot tidigare försök. Men som jag alltid säger; det bästa med vår lägenhet är läget. Underbart. Så, nu är det väl bara att traska iväg till gymet, som inte ligger längre ifrån en tio minuter. Auf wiedersehen!


Farlig stadsdel

Här trodde man att man flyttade ifrån bråkiga Hisingen, med Bandidos och knarkare, till vackra och charmiga Linné. Men i torsdags var det bombhot; en man på spårvagnen som var fullt utrustad med bombbälte. Halva Linné spärrades av och en del evakuering skedde. Igår natt mördades en man vägg i vägg med oss. Det var Första Långgatan 14, och vi bor på 12. Vet inte så mkt om det än... men numer låser jag dörren! Dessutom knivskars en man i majorna i morse, dvs. några gator bort..... Vad är det som händer?

Tre anhållna för mord i Linné

Tre personer har anhållits misstänkta för mordet på den man som hittades i en lägenhet på Första Långgatan på söndagen.

Lägenheten och en angränsade restaurang har spärrats av.

Polisen var på måndagsförmiddagen mycket förtegen kring omständigheterna, och offrets identitet har ännu inte fastställts.

Larmet om att det fanns en död man i en lägenhet på Första Långgatan kom vid 17-tiden på söndagen. När polisen kom dit hittades en man som tros ha bragts om livet. Vilka skador mannen hade vill polisen dock inte gå in på.

Lägenheten spärrades av och en teknisk undersökning genomfördes. Den pågick fortfarande på måndagsförmiddagen.

Under måndagen greps och anhölls tre personer, vars identiteter ännu inte är klarlagda.

– De är på sannolika skäl misstänkta och en förundersökning har inletts som är rubricerad som mord, säger Björ Blixter, polisens presstalesman.

Det finns vittnesuppgifter om det förekommit bråk i anslutning till restaurangen i lördags, men det är inget som polisen vill kommentera.

Lägenheten där mannen hittades ligger i direkt anslutning till en indisk restaurang.

– Det finns kopplingar mellan personerna här, men jag kan inte utveckla det närmare, säger Björ Blixter, polisens presstalesman.

Inte heller ansvarig åklagare vill gå in på vilken relation de anhållna har till offret.

– Nej, det är för tidigt att säga, säger Håkan Larsson, åklagare.

Restaurangen på Första Långgatan ägs av ett par som är hemmahörande i Trollhättan, där de också driver restaurang.

 

61-åring häktad för bombhot

61-åringen som greps i torsdags vid bombdramat på Linnégatan i Göteborg häktades på söndagen.

Det var i torsdags som mannen bar ett föremål på sig som liknande en hemmagjord bomb.

Polisen grep honom på en spårvagn med - enligt polisens egna uppgifter - sprängmedel på sig. Polisen tvingades spärra av ett område vid Olivedalsgatan och Linnégatan i Göteborg och även evakuera boende i området.

Enligt vittnen hade mannen tidigare på dagen hävdat att han skulle spränga sig själv i luften.

Mannen har suttit anhållen och under söndagen häktades han av Göteborgs tingsrätt på sannolika skäl misstänkt för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse.

Polisens tekniker kunde senare konstatera, att det föremål mannen bar under jackan innehöll skarpa komponenter, som kan medverka till att utlösa sprängmedel.

Föremålen kommer troligen att skickas till Statens kriminaltekniska laboratorium för analys.


RSS 2.0