2,5 månader har gått.

Nu har jag varit vegetarian i 2,5 månad, och ju längre tiden går ju mindre vill jag gå tillbaka till att äta kött. Och när jag nu tycker att det går som bäst, trivs med det och inte tror det är det minsta problem, vaknar jag med världens yrsel. Jag har ingen aning om ifall det har en samband, men om det har det är det läskigt. Imorse snurrade hela rummet när jag vaknade, när jag vände mig från rygg till sida snurrade det ännu mer, som om klockan var tre en söndag morgon efter en tequila kväll. Efter ett tag blev det bättre, och efter massa vatten och frukost blev det ännu lite bättre. Men hela förmiddagen hade jag dålig balans och hade lätt huvudvärk. 

Jag googlade på "yrsel - brist", och fann inte oväntat B12 brist. Som också hör ihop med att jag känner mig svag när jag tränar. Och det spelar tyvärr ingen roll att jag dricker mjölk, äter bönor och ägg. Det ger inte tillräcklig dos ändå. Har köpt lite tillskott, men tycker det känns trist.. hade trott en allsidig kost skulle räcka.

Har som sagt inte en aning om ifall det har med någon brist att göra, för det kom så plötsligt, och B12 brist brukar dröja mycket, mycket längre. Men jag har bokat tid för att ta lite blodprover, eftersom om man får bristen kan det vara kört för livet. Bäst att ha koll på det.

Men, men - det är ju det första nederlaget jag har haft, och förmodligen det sista! För annars trivs jag riktigt bra med vegetarisk kost =) Får se om jag tar bort fisken med!



Kommentarer
Postat av: johan fredriksson

Behåll fisken i din kost, den innehåller Omega-3-6-9-fetter som är bra för hjärta, hjärna och leder. Visserligen finns de även i kaviar och skaldjur, men inte alls i samma utsträckning.

Du kan ju börja med att dricka fetare mjölk, äta lite fetare ost för att komma åt mer vit-B, annars kosttillskott!?

Hörs! // Johan

2009-06-21 @ 21:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0