Njutningsmänniska?

I helgen hade jag en hur härlig helg som helst, en smakfull kväll med vin & choklad-provning, med tjejerna vilket avslutades med en utgång där alla gav 100 % =) Under kvällen hemma hos Micka, spelade vi ett spel som gick ut på att bedöma varandras egenskaper, vilket var mycket kul och vi var duktiga på. Jag fick ett varv kortet "njutningsmänniska" och tjejerna skulle avgöra "hur pass mycket" njutningsmänniska jag var, samt att även jag skulle bedöma det. Jag funderade inte så mycket på det då, men har gjort det efter: "vad är en njutningsmänniska? Är jag det?"

Njutning går ju att definiera på många sätt. För mig är njutning en mörk choklad bit, ett glas vin, en promenad, strectchen efter ett hårt träningspass, fina utsikter, att få vara med mina vänner och familj, gosa med min katt eller liknande. Efter att ha vridit fram och tillbaka på vad -jag- tycker är njutning, undrade jag hur ofta jag verkligen känner att jag "njuter". Och jag gör det ofta. Som Sofi motiverade ett lägre betyg för njutningsmänniska "du avstår för ofta, du känner att du inte -borde-". Sofi syftade (antar jag) på t ex shopping, att jag VILL ha den där kjolen, men jag har ju redan köpt en..... Och det är sant, jag avstår ofta fastän jag faktiskt har pengar och möjlighet. Men detta beror nog på att -jag- inte definierar njutning så, självklart ÄLSKAR jag att shoppa, men sparar mig nog ibland mer till en resa, en middag med er eller liknande. Jag shoppar med måtta (enligt mig min inte min mamma!), och jag tror inte jag skulle njuta mer om jag spenderade mer(?)

Ibland kan njutning vara något så simpelt som att ta en trång buss hem, fötterna värker efter en heldag på jobbet, magen kurrar, det regnar och är mörkt utanför - och jag ler. Njuter av att få vara i Göteborg, ha haft en bra dag på ett jobb med härliga kollegor, på väg hem till T. Allt är relativt och jag tror du väljer själv om du vill njuta eller inte, för det beror på vad du jämför mer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0