Det är stort.

Det har gått drygt två dagar sedan Obama blev vald. Jag har inte riktigt smält det. Men jag förvånas av hur mycket jag ”bryr mig”. Jag tog verkligen åt mig, blev rörd. Jag orkade inte stanna uppe på valvakan till 5, som många gjorde. Utan jag nöjde mig med att kolla resultatet kring 7 när jag gick upp. Förvånande. Jag trodde inte det skulle ske, även om han hade goda odds. Jag menar, USA har ju valfuskat förr, hur skulle de kunna låta en svart demokrat långt åt vänster bli president? Visst låter jag fördomsfull mot USA? Jo, det är jag nog, helt säkert. Och som alltid när jag inser att mina fördomar slår fel blir jag glad.

 

 

USA röstade, med ett större antal än någonsin. De röstade på en man som för inte alls länge sen skulle kunna ha varit slav, och oavsett hur snabbt och om han kan göra så stora förändringar för USA så är det ju rätt unikt. Så ja, jag blev rörd. Mest över att se alla människors glädje och hopp, fattiga som för första gången gick och röstade, republikaner som röstade på en demokrat. Nu får vi bara hoppas att Obama får stöd i kongressen, och lyckas genomföra sina vallöften. Ett av de viktigaste är väl att ta hem soldaterna från Irak. Men det är vad jag tycker… =) Och jag är amatör. Amerikanarna verkar i alla fall ha hopp om att vara på rätt väg, och vad som hände i tisdags är coolt, fascinerande och har en spännande framtid! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0