Vegetarian?

Såg precis ett program om hur kycklingar föds upp, slaktas osv. Inte för att det är någon nyhet, men det är så påtagligt att se det. När man står där på ICA eller Hemköp och väljer det allra billigaste kycklingen, eller för den delen alla varor, bryr man sig inte så mycket om det är ekologiskt, producerat i Sverige eller liknande. Men när man ser något sånt program känner jag för att aldrig mer röra kött.

Jag skulle verkligen vilja bry mig mer, jag skulle vilja bli vegetarian och köpa ekologiskt, men det funkar inte! Dels för ekonomins skull, och dels för att jag gillar kött, och det känns så jävla komplicerat att bli vegetarian. Jag har många gånger funderat på att bli vegetarian, men har aldrig "orkat", eller inte 100% velat. Dessutom är ju inte Timmy så intresserad av det. 

Men liksom, det handlar väl bara om vana? Finns ju mycket gott vegetariskt, och jag tycker det känns fräscht och hälsosamt. Det är ju inte direkt GI, men de vegetarianer jag känner har riktigt fina kroppar ;-) Alltid något. Och det finns ju många vegetariska alternativ när man käkar ute? Ja, jag får bara helt enkelt lära mig att äta bönor och linser.

Hm, ska det bli mitt nyårslöfte? Vegetarian i ett år? Äta upp det som finns kvar i kyl och frys, och sen inleda ett vegetariskt år? Kanske begränsa mig till fisk? I vilket fall värt att fundera på!



Kommentarer
Postat av: Emelie

Haha, precis. "Alla känner alla" ;-) Men tänkte fråga.. Läste lite i din blogg och det stod i ett inlägg att du klarade tentan.. Vad pluggar du? :-)

2008-12-18 @ 22:49:45
URL: http://emeliecatrine.blogspot.com
Postat av: Sofi

Visst får man sig en tankeställare när man ser eller läser nåt sådär, jag läste boken Skinny Bithc när jag var i Sydeny och där i ett kapitel berättade folk som jobbat på olika slakterier om hur det gått till å så, riktiga skräckhistorier alltså, kommer ihåg att jag var på gränsen till tårar där jag satt på bussen och läste, och jag åt vegetariskt i alla fall ett par veckor, tyvärr glömmer man ju så snabbt, men det var en bra idé på nyårslöfte, ska fundera på det jag också. Hoppas allt är bra annars :) puss

2008-12-18 @ 22:55:27
URL: http://itchyfeetbysofi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0