Studentliv kontra arbete

Det är skillnad på att vara ledig och ledig. Och på jobb och skola.

Nu jobbar jag 8 timmar om dagen, är ledig när jag kommer hem och är faktiskt ledig på helgen. Man har en fast lön som ramlar in på kontot varje månad och man vet hela tiden vad man gör. Dock har jag alltid 45 minuters lunch och jag jobbar alltid 40 timmar i veckan, hur trött man än är på skiten.

När man plugga var man aldrig helt ledig. Man hade alltid böcker med sig hem och man visste alltid att det fanns att göra. Men däremot, kunde man planera själv. Gick förbi fräcka fröken på en rast idag och såg studenter sitta och fika. Så fruktansvärt avundsjuk jag blev..

Som student planerar man själv, precis så som kunskap hade. Ville jag inte plugga en dag - så gjorde jag inte det! Ville jag festa en onsdag, tog jag sovmorgon på torsdagen. Ville vi ha en två timmars lunch - tog vi det! Detta resulterade ju självklart i att man var vaken många nätter för att plugga, helgerna gick till det och man var fruktansvärt sliten. Men hur kul var inte det livet, egentligen?

Plugga är ju kul. Det är det inte att svara i telefonen. Hur mycket man än avskydde något ämne, så var ju det mesta relativt kul, i alla fall på vår skola? Man fick ju i princip själv välja vilket område man ville fördjupa sig i, inom alla ämnen. Och då väljer man ju något intressant?

Jag kankse är knäpp, men jag är nog en plugg-människa. Eller, i alla fall en som vill styra och ställa själv. En sak är säker, jag tänker aldrig arbeta på ett företag där jag blir åtsagd vad jag ska göra (sen). Antar att det innebär att starta eget. Då blir det så.





Jag måste ju utan tvekan vara en av universums nyfiknaste människor! Jag kan verkligen dö av nyfiknhet. Gällande allt.

Kommentarer
Postat av: Fia

Nyfiken i en strut tittar ut?!?

2006-09-22 @ 12:53:58
URL: http://sofiaborg.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0