23 december

Folk tror att vi inte firar jul, för att vi inte har julklappar?

Så här är det:

Vi åkte till fjällen istället för julklappar för två år sen. Jag var rädd för att jag skulle sakna dem, gjorde jag det? Nej. För vi hade två meters snö, skidåkning, brasa, vi var familjen plus en till, åt julmat och hade julpynt. Nästa år blev det likadant , och återigen - så skönt.

Den här veckan har jag sett alla på stan som stressar och måste köpa till allt och alla. Folk stod i köer som gick 4 varv runt butiken. Jag vet inte hur många tusen alla  lägger ut på julklappar? Och visst, man får tillbaka, kanske inte det man mest önskade sig av farmor, men jo, man får ju något tillbaka...

Istället har jag unnat mig själv det jag sprungit på. Och det är kul att ge, så springer jag spontant på något till mamma (som jag gjorde förra helgen) så köper jag det! Mycket roligare än att bli tvingad att köpa bara för att det är jul! Likaså fick jag spontant ett halsband som mamma sprang på för några veckor sedan och skulle passa mig. Hellre det än något för köpandets skull.

Och vi har jul, jag lovar. Om det är någonstans det är julstämning så är det här.
Gran, julpynt, julmusik, julmat, julbak, ljus, öppen spis, släkt och vänner. Mys.

Alla firar jul på olika sätt, men vet ni vad jag skulle önska? Att stan vore stängd i en vecka. Istället för att ha öppet längre, och till och med på julafton. Att den "julveckan" skulle innebära att umgås med varandra. Ha tid med det istället för att stressa runt till alla splittrade familjer, plastsyskon, styvföräldrar och svärmödrar. Stora krav och mycket julklappar. Istället för att bara ha ett lugn?

Hur som helst, God jul på er hur ni än firar!

72984-71

Kommentarer
Postat av: kim

God Jul Anna!

2006-12-24 @ 10:38:06
Postat av: Jonte

Dyrast klappar vinner!!! :P

GOD JUL!

2006-12-24 @ 11:54:38
URL: http://honhettehelen.segersall.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0